Magisterský studijní program
Učitelství stavebních předmětů pro střední školy

Spustili jsme přihlašování do tohoto nového studijního programu
Přihlášky můžete podávat 1. 3. – 30. 4. 2025.
(Začátek studia 22. 9. 2025)

Informace a důležité termíny k přijímacímu řízení do tohoto nového programu naleznete v těchto dvou dokumentech:
Směrnice děkana
Podmínky přijímacího řízení

Studium je určeno pro absolventy bakalářského studia v oblasti stavebnictví či absolventy příbuzných oborů. Studijní program se soustřeďuje na obecné pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny, které zajišťuje Masarykův ústav vyšších studií, s tím, že oborová didaktika se realizuje na Fakultě stavební ČVUT a je úzce propojena s oborem.

Studium ve formě prezenční či kombinované se zaměřuje na moderní metody výuky a konkrétní didaktické přístupy, klade se důraz na pochopení logiky a kognitivních procesů v oboru. Zároveň studijní program rozvíjí a prohlubuje oborové znalosti z bakalářské úrovně a pokrývá základní teoretická a profilující témata tak, aby byl absolvent odborně způsobilý dané předměty vyučovat na střední škole.

Délka studia

2 roky

Získaný titul

Mgr.

Charakteristika

Cílem tohoto navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu je připravit kvalifikované učitele stavebních předmětů pro střední školy a pomoci tak zacelit současný velký nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Učitelé naleznou uplatnění na různých typech středních škol, na průmyslových i učňovských školách. Studium je určeno pro absolventy bakalářského studia v oblasti stavebnictví. Studijní program se soustřeďuje na obecné pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny, které zajišťuje Masarykův ústav vyšších studií, s tím, že oborová didaktika se realizuje na fakultě a je úzce propojena s oborem. Zaměřuje se na metody výuky a konkrétní didaktické přístupy, aby studenti pochopili logiku a kognitivní procesy v daném oboru, a byli tak schopni své budoucí žáky naučit rozvíjet oborové myšlení. Zároveň studijní program rozvíjí a prohlubuje oborové znalosti z bakalářské úrovně a pokrývá základní teoretická a profilující témata tak, aby byl absolvent odborně způsobilý dané předměty vyučovat na střední škole.

To spolu s praxí, jež v přípravě zahrnuje i nácvik učitelských vystoupení a schopnost sebereflexe, a dále s povinností absolvovat předmět v anglickém jazyce, by mělo přispět ke vzdělání kvalitních pedagogů a tím ke zkvalitnění výuky na středních školách a ke zvýšení zájmu středoškolských studentů o technické obory.

 

Absolvent čtyřsemestrálního navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu získává znalosti a kompetence potřebné pro výkon povolání učitele stavebních předmětů pro střední školy. Studijní program respektuje požadavky školské politiky na přípravu učitelů pro regulovaná povolání (Čj. MŠMT-21271/2017-5). Absolvent získává odpovídající znalosti z psychologie, pedagogiky a didaktiky, dále své didaktické schopnosti prohlubuje v rámci oborové didaktiky stavebních předmětů, jež odráží jejich rozmanitost. Své oborové znalosti z bakalářského studia rozvíjí v rámci základních teoretických a profilujících odborných předmětů. V průběhu studia musí absolvovat i předměty v angličtině (6 ECTS) a absolvovat učitelskou praxi v rozsahu 720 hodin (24 ECTS). Absolvent tak získává odborné kompetence v oblasti stavebnictví, je schopen dalšího sebevzdělávání, umí komunikovat v anglickém jazyce a má pedagogicko-psychologické didaktické znalosti a dovednosti potřebné pro moderní způsoby efektivního vedení výuky a podchycení zájmu studentů o obor.

Struktura studia

Jak se stát naším studentem

1

Vybrat si studijní program

2

Podat přihlášku

3

Zaplatit poplatek 950Kč

4

Absolvovat přijímací zkoušku

5

Přijít na zápis ke studiu

POČÍTAČOVÉ VYBAVENÍ PRO STUDENTY

Na MÚVS jsou k dispozici dvě počítačové učebny vybavené pro připojení studentských notebooků. Jedna místnost je zařízena jako kreativní laboratoř určená pro výuku simulačních her a kreativních metod výuky. Je vybavena mobilním nábytkem, žíněnkami, sedacími míči a sedacími pytli, promítacím plátem, flipcharty. Místnost má atypický tvar a umožňuje vytváření „hnízd“ pro studentskou práci. Studenti programu mohou dále využívat několik počítačových učeben s výkonným hardwarovým vybavením na Fakultě stavební ČVUT. Celý kampus je pokrytý internetovou sítí.

Zázemí pro výuku

Výukové prostory jsou vybaveny didaktickou a výpočetní technikou požadované úrovně (tabule / interaktivní tabule, flipcharty, dataprojektory ve všech posluchárnách, televizory / promítací plátna, počítače, vizualizéry, připojení výpočetní techniky na internet, kamery atp.). Specifické vybavení mají učebny pro výuku jazyků. Toto vybavení odpovídá plně požadavkům na vybavení pro daný typ studia. Praktická část výuky probíhá v laboratořích jednotlivých pracovišť. Posluchačům je umožněna individuální práce s přístrojovým, laboratorním a technickým vybavením.

Uplatnění

Zakončení a další návaznost studia

Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou a obhajobou diplomové práce. Zaměření diplomové práce vychází ze zaměření studenta i aktuálních zadání vzniklých ze spolupráce s odbornou veřejností i praxí. Může se tedy jednat o teoreticky i prakticky zaměřené práce.

Kontakt

Garant programu Učitelství stavebních předmětů pro střední školy

Podporujeme studenty v kontaktu s praxí

Za obsah odpovídá: prof. Ing. arch. Ing. Zuzana Pešková, Ph.D.